خانه / برنامه نویسی / آموزش نصب OpenGL در (Visual Studio – Code::Blocks – DevCpp)

آموزش نصب OpenGL در (Visual Studio – Code::Blocks – DevCpp)

install opengl tutorial 2135 آموزش نصب OpenGL در (Visual Studio   Code::Blocks   DevCpp)

آموزش نصب OpenGL

در این بخش آموزش نصب OpenGL را در سه محیط برنامه نویسی پر استفاده یعنی نرم افزار Visual Studio، نرم افزار DevCpp و نرم افزار Code::Blocks برای شما آماده کرده ایم که در ادامه می توانید توضیحات بیشتر را مشاهده کنید.

دانلود OpenGL

کتابخانه OpenGL به صورت پیش فرض در سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می شود (فایل opengl32.dll موجود در فولدر System32 نشان دهنده این موضوع است)، اما به منظور استفاده از توابع سطح بالاتر این کتابخانه باید فایل glut32.dll را نیز به ویندوز اضافه نمایید.

 شما می توانید OpenGL را از لینک زیر دانلود کنید و سپس با توجه به آموزش آن را نصب کنید.

دانلود کتابخانه OpenGL نسخه ۳٫۷٫۶

توجه: مسیرهای که در این آموزش گفته می شود، ممکن است با توجه به محل نصب نرم افزار متفاوت باشد.

آموزش نصب OpenGL در نرم افزار Visual Studio

  • فایل dll را در مسیر “C:WindowsSystem” کپی کنید.
  • فایل h را در مسیر زیر کپی کنید:
    • ویندوز ۳۲ بیت: “C:Program FilesWindows Kits8.1Includeumgl”
    • ویندوز ۶۴ بیت: “C:Program Files (x86)Windows Kits8.1Includeumgl”
  • فایل lib ار در مسیرهای زیر کپی کنید:
    • “C:Program Files (x86)Windows Kits8.1Libwinv6.3umx86”
    • “C:Program Files (x86)Windows Kits8.1Libwinv6.3umx64”
  • حال یک پروژه Win32 از نوع Console Application ایجاد کنید.
  • سپس یک فایل C++ به پروژه افزوده و کد زیر را در آن کپی کنید:

“https://www.opengl.org/archives/resources/code/samples/glut_examples/examples/subwin.c”

  • در صورتی که پروژه اجرا شود، glut به درستی نصب شده است.

نکات:

  • ممکن است برای شناسایی شدن فایل glut32.dll، نیاز باشد تا سیستم را Restart کنید.
  • این آموزش بر روی ویندوز ۱۰ و نرم افزار Visual Studio 2015 تست شده است.
  • قبل از نصب کتابخانه OpenGL باید نرم افزار Visual Studio را نصب کنید.

آموزش نصب OpenGL در نرم افزار DevCpp

  • فایل dll را در مسیر “C:WindowsSystem32” کپی کنید.
  • فایل سرآیند h را در مسیر زیر کپی کنید:
    • ویندوز ۳۲ بیت: “C:Program FilesDev-CppMinGWincludeGL”
    • ویندوز ۶۴ بیت: “C:Program Files (x86)Dev-CppMinGW64includeGL”
  • فایل a را در مسیر زیر کپی کنید:
    • ویندوز ۳۲ بیت: “C:Program FilesDev-CppMinGWlib”
    • ویندوز ۶۴ بیت: “C:Program Files (x86)Dev-CppMinGW64lib”
  • برای تست OpenGL، یک پروژه از نوع Empty Project با نام Rectangle ایجاد کرده و کد های زیر را در آن کپی کنید
#include <iostream>
#include <cmath>
#include <GlGLUT.h>
using namespace std;
// Constant Variables
#define WIN_WIDTH 600
#define WIN_HEIGHT 600
#define WIN_POS_X 300
#define WIN_POS_Y 100
#define WIN_BACKGROUND 0.0, 0.0, 0.0, 0.0 // black
#define WIN_FOREGROUND 1.0, 1.0, 1.0 // white
#define PI 3.14
// Global Variables
float circlePos_x = 0;
// Functions Prototype
void OpenGlInitializer();
void Display();
void Resize(int , int );
void DrawCircle();
// Program entry point
int main(int argc, char ** argv)
{
          glutInit(&argc, argv);
          OpenGlInitializer();
          glutMainLoop();
          return 0;
}
void OpenGlInitializer()
{
          glutInitWindowSize(WIN_WIDTH, WIN_HEIGHT);
          glutInitWindowPosition(WIN_POS_X, WIN_POS_Y);
          glutCreateWindow("Test Glut");
          glClearColor(WIN_BACKGROUND);
          glutDisplayFunc(Display);
          glutReshapeFunc(Resize);
}
void Display()
{
          glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT);
          DrawCircle();
          glFlush();
          glutSwapBuffers();
}
void DrawCircle()
{
          glMatrixMode(GL_MODELVIEW);
          glPushMatrix();
          glLoadIdentity();
          glTranslatef(circlePos_x, 0.0f, 0.0f);
          float radius = 0.8f;
          glBegin(GL_LINES);
          glColor3f(WIN_FOREGROUND);
          float x = (float)radius * cos(359 * PI/180.0f);
          float y = (float)radius * sin(359 * PI/180.0f);
          for(int j = 0; j < 360; j++)
          {
                   glVertex2f(x,y);
                   x = (float)radius * cos(j * PI/180.0f);
                   y = (float)radius * sin(j * PI/180.0f);
                   glVertex2f(x,y);
          }
          glEnd();
          glPopMatrix();
}
void Resize(int width, int height)
{
          glViewport(0, 0, width, height);
          glMatrixMode(GL_PROJECTION);
          glLoadIdentity();
          gluOrtho2D(-5, 5, -5, 5);
          glMatrixMode(GL_MODELVIEW);
          glLoadIdentity();
}

  • بعد از ذخیره پروژه، از قسمت منوی نرم افزار DevCpp به بخش  “Project/Project Options”رفته و بخش Parameters را انتخاب کرده و پارامتر های زیر را به قسمت Linker اضافه کنید.

-“C:Program FilesDev-CppMinGW64liblibglut32.a”

-lglu32

-lglut32

-lopengl32

  • در صورتی که پروژه اجرا شود، glut به درستی نصب شده است.

نکات:

ممکن است برای شناسایی شدن فایل glut32.dll، نیاز باشد تا سیستم را Restart کنید.

این آموزش بر روی ویندوز ۱۰ و نرم افزار DevCpp 5.11.0.0 تست شده است.

قبل از نصب کتابخانه OpenGL باید نرم افزار DevCpp را نصب کنید.

آموزش نصب OpenGL در نرم افزار CodeBlocks

  • فایل glut32.dll را در مسیر “C:WindowsSystem32” کپی کنید.
  • فایل سرآیند glut.h را در مسیر زیر کپی کنید:
    • ویندوز ۳۲ بیت:  “C:Program FilesCodeBlocksMinGWincludeGL”
    • ویندوز ۶۴ بیت: “C:Program Files (x86)CodeBlocksMinGW64includeGL”
  • فایل glut32.lib را در مسیر زی کپی کنید:
    • ویندوز ۳۲ بیت: “C:Program FilesCodeBlocksMinGWlib”
    • ویندوز ۶۴ بیت: “C:Program Files (x86)CodeBlocksMinGW64lib”
  • سپس مراحل زیر را برای تست OpenGL انجام دهید:
  • از منوی file->new->project پروژه ای جدیدی ایجاد کنید.

install opengl tutorial 2135 1 آموزش نصب OpenGL در (Visual Studio   Code::Blocks   DevCpp)

  • از پنجره باز شده طبق تصویر زیر گزینه GLUT project را انتخاب کرده و روی دکمه Go کلیک کنید.

install opengl tutorial 2135 2 آموزش نصب OpenGL در (Visual Studio   Code::Blocks   DevCpp)

  • طبق تصویر زیر بر روی دکمه Next کلیک کنید.

install opengl tutorial 2135 3 آموزش نصب OpenGL در (Visual Studio   Code::Blocks   DevCpp)

  • در پنجره بعدی طبق تصویر زیر عنوان پروژه و محل آن را مشخص کرده و دکمه Next را بزنید.

install opengl tutorial 2135 4 آموزش نصب OpenGL در (Visual Studio   Code::Blocks   DevCpp)

  • در پنجره بعدی طبق تصویر زیر مسیر پوشه های که فایل های Opengl در آن قرار دارد را باید مشخص کنید.

install opengl tutorial 2135 5 آموزش نصب OpenGL در (Visual Studio   Code::Blocks   DevCpp)

  • در پنجره بعدی نوع کامپایلر را طبق تصویر زیر انتخاب کرده و گزینه Finish را بزنید.

install opengl tutorial 2135 6 آموزش نصب OpenGL در (Visual Studio   Code::Blocks   DevCpp)

  • در صورتی که پروژه اجرا شود، glut به درستی نصب شده است.

نکات:

ممکن است برای شناسایی شدن فایل glut32.dll، نیاز باشد تا سیستم را Restart کنید.

این آموزش بر روی ویندوز ۱۰ و نرم افزار CodeBlocks 16.1.0.0 تست شده است.

قبل از نصب کتابخانه OpenGL باید نرم افزار CodeBlocks را نصب کنید.

نوشته آموزش نصب OpenGL در (Visual Studio – Code::Blocks – DevCpp) اولین بار در سورس سرا – آموزش برنامه نویسی. پدیدار شد.


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

توسعه اپلیکیشن های واقعی با اسکالا (Scala)

اسکالا (Scala) یک زبان برنامه ‌نویسی کاربردی شی گرا و تابعی بوده و در زمینه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *